For lærere til Faktafyk 2014
Faktafyk er et av Foreningen !les’ bidrag til arbeidet med leseopplæring for ungdomstrinnet, et fremragende verktøy som kan brukes til å øke både den generelle og den fagspesifikke lesekompetansen.
Undervisningsoppleggene vi presenterer i år er i tillegg enkle å bruke, praktiske og varierte, basert på metodikk, strategier og strukturer fra ungdomstrinnsatsningen. Her finner du mange flotte kreative, informative, reflekterende og argumenterende tekster. Dette er modelltekster å arbeide ut fra for å gjenkjenne, lese, forstå og skrive de ulike teksttypene.
Oppleggene er ikke statiske, så du kan velge ut det du ønsker å bruke, trekke ut akkurat det du syns er spesielt morsomt eller interessant. Du kan velge å arbeide muntlig eller skriftlig, eller begge deler, ut ifra hvilke ferdigheter du ønsker å øve.
Undervisningsopplegg
- Arbeid med argumenterende tekst ut fra artikkelen Krig og avsky i USA Bokmål | Nynorsk
- Helhetsvurderingsskjema for fagtekster Bokmål | Nynorsk
- Kameratvurderingsskjema for fagtekster Bokmål | Nynorsk
- Layout og bildebruk i Faktafyk Bokmål | Nynorsk
- Leselogg for fagtekster Bokmål | Nynorsk
- Resirkulering av tekster – sjangertransponering Bokmål | Nynorsk
- Å lese og skrive en fagartikkel med utgangspunkt i artikkelen Du er ikke alene Bokmål | Nynorsk
- Å lese en portrettartikkel med utgangspunkt i artikkelen Yrke Fotballtrener Bokmål | Nynorsk
- Å lese sakprosa og skrive debattinnlegg med argument og motargument Bokmål | Nynorsk
- Oppgavesamlingen i sin helhet som PDF Bokmål | Nynorsk
Oppgavene er laget av lærer Hege Fjeld for Foreningen !les.